Koszyk

  • Twój koszyk jest pusty!

  Zamówienie

  Koszyk

Czym słodzić, skoro nie cukrem?

Czym słodzić, skoro nie cukrem?

28.09.2020 13

Dlaczego warto szukać alternatywy dla białego cukru?

Trzeba to powiedzieć jasno: ani biały cukier rafinowany, ani cukier trzcinowy, melasa, syrop klonowy, miód, stewia ani ksylitol nie są nam niezbędne do życia. Odpowiednich ilości glukozy dostarczamy naszemu organizmowi wraz z pożywieniem: pieczywem, kaszami, makaronem. Słodzimy potrawy, ponieważ są wtedy smaczniejsze. a słodycze sprawiają nam przyjemność. I to nic złego, by od czasu do czasu zjeść coś słodkiego. Nie znamy nikogo, kto nie lubiłby czekolady. Ale zawsze warto pamiętać, że nadmiar cukru po prostu nas zabija. Wyposażeni w taką wiedzę możemy zaczynać przegląd alternatywnych dla białego cukru źródeł słodyczy.

 

Ksylitol – czy rzeczywiście to sok brzozy?

 

Ksylitol to substancja, która występuje w niektórych owocach i warzywach. Najczęściej jest on reklamowany jako cukier brzozowy lub syrop brzozowy, podobny do klonowego. Niestety, ksylitol to substancja, którą wytwarza się przemysłowo, choć pochodzi z drzew. Słodką substancję poddaje się wielu przemianom chemicznym, płukaniu i ekstrakcji. Uzyskiwany ksylitol w postaci ciekłej lub sproszkowanej jest alternatywą dla cukru, ale znamy lepsze rozwiązania.

 

 

Erytrol – dużo mniej kalorii i słodki smak.

Erytrol to substancja produkowana naturalnie przez drożdże. Zawiera niższy indeks glikemiczny niż ksylitol i dużo mniejszą ilość kalorii. W odróżnieniu od ksylitolu, jego spożywanie nie niesie ze sobą możliwości wystąpienia bóli brzucha czy biegunki. Pamiętajmy jednak, że ta słodka substancja, choć prawie nie zawiera kalorii, nie nasyci naszego mózgu. Może być tak, że po zjedzeniu słodkości z erytrolem nadal będziemy czuć głód – wtedy trzeba pamiętać o dobrze skomponowanych dodatkach naszego deseru.

 

Cukier brązowy, kokosowy, trzcinowy.

Cukier brązowy i trzcinowy to prawie to samo co cukier biały, jeśli na pudełku znajdziemy informację, że jest rafinowany. Rafinacja cukru pozbawia go wszystkich składników mineralnych, a brązowy kolor i charakterystyczny zapach uzyskiwany jest przez dodanie do niego melasy.

Inaczej jest z cukrem brązowym, trzcinowym czy buraczanym nierafinowanym. Taki cukierzawiera w sobie mikroelementy i składniki mineralne jak wapń, żelazo czy magnez.

Cukier kokosowy jest podobny w smaku i aromacie do trzcinowego. Składa się z  70-79% sacharozy oraz glukozy i fruktozy. Jest prawie tak samo kaloryczny jak cukier biały.

 

Miód, melasa, syropy

Naturalnie występujące cukry w przyrodzie zawierają w sobie dodatkowo cenne składniki mineralne (na przykład melasa jest dobrym źródłem żelaza) czy witaminy (jak choćby miód, który wykazuje też działanie bakteriobójcze i uspokajające). Syrop klonowy czy z agawy mają stosunkowo niski indeks glikemiczny i z pewnością są lepszym wyborem niż biały cukier. Trzeba jednak pamiętać, że to wciąż cukry, ten sam składnik chemiczny.

 

Czym słodzić?

Najlepszym źródłem cukru są świeże owoce i warzywa. Chyba już zapomnieliśmy, że na przykład marchewka potrafi zastąpić cukier w sosie pomidorowym a pieczona pietruszka ma przyjemy, miodowy, korzenny smak. Kiedy zmniejszymy ilość cukru i soli, które używamy na co dzień w kuchni, nasze zmysły i smaki wyostrzą się i wtedy będziemy mogli znowu odbierać pełny smak surowych owoców i warzyw. Równie dobrym źródłem słodkości są suszone owoce: daktyle, figi czy rodzynki. Genialny przepis na najlepszy krem czekoladowy jest banalnie prosty: wystarczy zalać szklankę daktyli wrzątkiem, zostawić na godzinę, odlać wodę i dodać dwie łyżki kakao. Całość blendujemy na gładką masę. O niebo smaczniejsze i zdrowsze od znanego kremu czekoladowego! Ciekawostką jest cukier daktylowy BIO – kolejna alternatywa dla cukru białego. Trzecie miejsce zajmują miód, naturalne syropy i melasa. Poza słodkim smakiem zawierają sporo cennych składników mineralnych i pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Ksylitol i erytrol to również dobry wybór – zastępują biały cukier nawet w słodkich kremach czy wypiekach. Dodatkowo, ksylitol ma działanie przeciwpróchnicze. Kiedy nie wyobrażamy sobie gorzkiej kawy a nie chcemy dodawać słodzików – warto sięgnąć po nierafinowany cukier trzcinowy czy kokosowy. Poza słodkim smakiem, mają też piękny zapach i głęboki, karmelowy smak.